همه چیز در مورد مراقبت پوست به پوست و مزیت های آن

چگونه با مراقبت پوست به پوست، سلامت نوزاد خود را بهبود ببخشیم؟

مراقبت پوست به پوست یا مراقبت از کانگورو، به عنوان تماس پوست با پوست شناخته شده و به حالتی گفته می‌شود که نوزاد روی سینه شما قرار بگیرد و امکان تماس مستقیم پوستی فراهم شود. طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات، این نوع مراقبت مزایای فیزیکی و روانی و فیزیولوژیکی داشته که حتی ممکن است تا آخر عمر نوزاد تازه متولد شده نیز باقی بماند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با مزیت های مراقبت پوست به پوست نوزاد آشنا شوید.

 

برای مادر مفید است: مادرانی که زایمان سزارین یا اپیدورال داشته اند، هورمون هایی که باعث شیردهی و پیوند با نوزاد می‌شوند در آنها با سایر مادران که زایمان طبیعی داشته اند متفاوت است. به این منظور مراقبت پوست به پوست با افزایش هورمون پرولاکتین در مادر که همان هورمون شیردهی است، باعث تقویت شیردهی مادر می‌شود. همچنین این مراقبت به کاهش استرس مادر بلافاصله پس از زایمان کمک می‌کند. 

 

بلاگ پیشنهادی ما در این بخش : صفر تا صد سزارین

 

باعث افزایش حس مشارکت در پدران می‌شود: مراقبت اولیه پوست به پوست در پدران باعث رشد نقش والدی او می‌شود که این مسئله ای است که اکثر پدران در ابتدای تولد نوزاد خود با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. 

 

به طور کلی مراقبت پوست به پوست به کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در هر دو والد کمک می‌کند. 

 

خطر ابتلا به عفونت و مرگ و میر در نوزادان تازه متولد شده با مراقبت پوست به پوست کاهش پیدا می‌کند.

 

مراقبت کانگورویی به نوزاد کمک می‌کند تا زودتر با محیط خارج از رحم سازگار شود.

 

این نوع مراقبت باعث تنظیم ضربان قلب، تنفس، دمای بدن، سطح قند خون و میزان اکسیژن رسانی در بدن نوزاد می‌شود.

 

تنظیم دمای بدن در نوزادان به جهت کاهش انرژی مصرفی در آنها برای گرم یا خنک نگه داشتن بدن، به افزایش وزن سالم آنها کمک می‌کند.

 

چگونه مراقبت پوست به پوست یا مراقبت از کانگورو را انجام دهیم؟

این مراقبت باید در اسرع وقت پس از تولد نوزاد انجام شود، زیرا اولین ساعت زندگی نوزاد اهمیت بسیاری دارد و تا زمان اولین شیر خوردن او لازم است نوزاد در آغوش مادر و روی سینه او قرار بگیرد. به طور کلی می‌توانید مراقبت کانگورویی را زمانی که  شما و کودکتان هر دو راحت هستید، انجام دهید. 

 

مقاله پیشنهادی : در چه حالتی شیردهی به نوزاد راحت تر است

 

اگر کودک شما با مراقبت پوست به پوست راحت نیست، راهای مختلفی برای لمس کردن او را امتحان کنید تا متوجه شوید از کدام روش لذت می‌برد. یکی از روش هایی که ممکن است کودک شما از آن لذت ببرد آغوش دست است. به این صورت که هنگامی که کودک شما به پشت خوابیده است یک دست خود را زیر سر و گردن و دست دیگرتان را روی شکم یا پای او قرار دهید تا لمس و گرمای شما را احساس کند. از نوازش نوزاد صرف نظر کنید چون ممکن است نوزاد شما احساس ناراحتی کند.

 

در هنگام مراقبت پوست به پوست لازم است که بیدار بمانید. اگر پس از زایمان خسته و خواب آلود هستید، برای این کار از اطرافیان کمک بگیرید.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش: علل و درمان افسردگی پس از زایمان

 

احساس درد شدید و یا استفاده از داروهای ضد درد، نگه داشتن نوزاد در آغوش را برایتان سخت می‌کند. لازم است هنگام در آغوش گرفتن نوزاد برای مراقبت پوست به پوست احتیاط کنید.

 

به هنگام مراقبت پوست به پوست یا کانگورویی، توجه داشته باشید که نوزاد شما همواره در حالت عمودی قرار داشته باشد تا راه هوایی او مسدود نشده باشد. به صورت مداوم رنگ پوست بازو و پا، درجه حرارت، حرکت های سینه و تنفس نوزاد خود را چک کنید.

 

همانطور که گفته شد یکی از بهترین راهکار ها برای مراقبت پوست به پوست کودک، در آغوش کشیدن او برای مدت زمانی در طول روز است اما به یک نکته باید توجه کرد و آن هم این است که در آغوش گرفتن نوزاد نیاز به احتیاط بسیار زیادی دارد به همین سبب توصیه میکنیم که بلاگ آغوشی نوزاد را مطالعه کرده تا در ارتباط با این وسیله و نحوه کار آن اطلاعات کافی به دست آورید.

 

مطلب های تصادفی